
A new 
tone for 

His 
Master's 

Voice 

TheANC is demanding 
that De Klerk surrender 

his party's monopoly 
control over SABC. 

David Niddrie reports 

Page34*WIP66 

I is no accident that, despite its re­
cently improved South African 
television image, the African 
National Congress has put the 
issue of government control of 
the country's near-monopoly 

broadcasting networks high on the 
pre-negotiations agenda. 

ANC foreign affairs secretary Th­
abo Mbcki raised the issue publicly 
only hours after the Groote Schuur 
talks had started. 

The issue of who controls the air­
waves is vital in a period increasingly 
dominated by a contest of ideas. 

In a country where daily newspa-
persales fall far short of 2 million, the 
SABC commands an estimated 14-
million listeners a day through its 23 
internal radio stations. 

Add the viewers of its four televi­
sion channels, and the SABC's daily 
audience on occasion nudges 20 mil­
lion - almost two-thirds of the total 
South African population. 

With well over half the adult popu­
lation functionally illiterate-thus ex­
clusively reliant on radio or TV for 
anything other than word-of-moulh 
information - SAUCcxcrcisesa pow­
erful influence on the thinking of mil­
lions of South Africans. 

Tor 40 years it has used this influ­
ence exclusively in support of the 
National Parly government and its 
policies - rigidly segregating its sta­
tions and programmes on race and 
language lines when grand apartheid 
was in motion; stealthily adding black 
faces to TV screens and black voices 
10 radio as Pretoria's policy shifted 
towards establishment of a multi-ra­
cial buffer against demands for non-
racial democracy. 

Nor has the corporation's assis­
tance to the government's shifting 
priorities been limited to cultural re­
inforcement - with programmes dem­
onstrating that white people can co­
habit with certain classes of black 
people, as in ' People like us', a series 
whose title vividly indicates its politi­
cal objectives. 

An SABC-led 'task force', ap­
pointed late last year, is examining 
options for the future of broadcasting 
which parallel the broader privatisa­
tion programme of president FW de 
Klerk's government. 

Deputy ANC president Nelson Man­
dela has described privatisation as a 
strategy to deny a democratically 
elected government control over the 
public sectors of the economy. 

The SABC's initiative appcxif* to 
be intended to maintain a simitar ad­
vantage for the state and the eco­
nomic interests it is attempting to 
defend. 

For the past five months the gov­
ernment-appointed task force has pri­
vately been juggling options. Only 
after Mbcki'sstatement did it hastily 
broadcast a request for contribui ions 
from the public. 

The composition of the force 
strongly suggests the directions in 
which it is looking. In addition to the 
fairly predictable representatives from 
the SABC ilsclf, and the Departments 
of Information and Posts and Tele­
com municat ions, it includes the chap­
lain-general of the South African 
Defence Force and a strong showing 
from the government's two major 
intelligence agencies. Military Intel­
ligence and the National Intelligence 
Service (N1S). 

This is not a grouping any normal 
society would naturally associate wilh 
public - and, at least in theory, pub­
licly accountable - broadcasting. 

But N1S and Military Intelligence 
have been central to the government 
attempt to formulate the process of 
reforming apartheid without surren­
dering power. 

And there arc strong pointers to 
suggest that their attempts to restruc­
ture South African broadcasting are 
moving in the same direction. 

The first public indication of the 
task force's work came last month, 
with the announcement that SABC 
was scuttling large sections of its for­
eign broadcasting service, Radio KSA 
- which, until then, had contributed fo 
international broadcasting a far highcr 
proportion than would reasonably be 
expected from a relatively small coun­
try. 

Announced only days after the le­
galisation of the ANC and South Af­
rican Communist Party, the decision 
reflects a shift in government strat­
egy-

Originally underpinned by the the­
ory of a 'total strategy', govcrnmciif 
thinking held that to defeat its oppo­
sition, it was necessary to interna­
tionalise thecountry's conflict, push­
ing its opposition physically as far as 
possible from South African soil. A 
corollary to this thinking was that the 
propaganda battle takes place sub­
stantially on the international terrain. 

The reality that the South African 
struggle could not be won on the for-



eign battlefields of Cuito Cuanavalc, 
but remained essentially a struggle 
between local forces, has seen Dc 
Klerk shift strategies. 

By drawing the ANC back into the 
country and offering to talk, Pretoria 
has taken on the movement in a con­
test of ideas on a battlefield where the 
statchascommandofthc heavy weap­
onry of propaganda. 

For broadcasting, the implication 
is clear: international broadcasting is 
increasingly a wasted effort, a diver­
sion from the main contest. 

SAI3C has thus embarked on a proc­
ess of scrapping its foreign-language, 
international services to concentrate 
its resources on the local market. 

In similar vein, SABC is combin­
ing the Afriain language l"V2 and 
TV3 channels. 

At most, however, these measures 
havconly themedium-term benefit of 
increasing the capacity of a National 
Party-dominated SABC to intervene 
in the contest of ideas. 

They wi l l not help the present rul­
ing group much if the SABC is politi­
cally 'neutralised* during a transition 
period, as Mbcki seemed to urge. Nor 
would they help once the ANC* or an 
ANC-lcd alliance, having taken power 
(as even Dc Klerk regards as prob­
able), inherits the broadcasting corpo­
ration. 

Even in advance of the task force's 
appointment, government and pro-gov­
ernment media managers have been 
investigating possible mechanisms for 
denying a post-apartheid government 
access to the massive influence the 
SABC has provided the National Party. 

At least four years ago Ton Vosloo, 
MD of Nasionale Media, publishers 
of Die Burger. Bccld and other Na­
tional Party mouthpieces, was argu­
ing strongly for privatisation of re­
gional broadcasting networks, and the 
licensing of local stations for individ­
ual cities or towns. 

Vos loo's Nasionale, which had just 
acquired the bi-weekly City Press 
newspaper as a vehicle to drive gov­
ernment policy into the townships, 
was on the lookout for further ve­
hicles. 

KwaZulu's Gaisha Buthclczi, whose 
Inkatha movement had just bought 
the Zulu-language Uanga, was another 
potential buyer. 

But the Transkei-bascd Capital Ra­
dio and Johannesburg's Radio 702 
were beginning to demonstrate the 
potential impact of broadcasting not 

directly tied into SABC's Auckland 
Park headquarters. So. at the time, the 
authorities could not bring themselves 
to Uikc the risk of breaking with deeply 
entrenched traditions of a government-
controlled near monopoly. 

The task force has re-opened the 
debate. 

Among the reasons for this was 
growing pressure from M-Nct, a fifth 
TV channel launched in 1986 with a 
licence specifically prohibiting the 
broadcast of news or current events. 
Owned by the country's major news­
paper groups, but with Vosloo's Na­
sionale as the biggest single share­
holder and directly responsible for 
managing the channel. M-Net has been 
agitating for a second channel with 
the right to broadcast news. It also 
wants the right to do so openly, rather 
than through thecostly de-coders cur­
rently needed to sec all but two hours 
of M-Nct's daily diet of 12 hours of 
mainly North American trivia. 

I"he M-Nci bid has brought major 
commercial considerations into play. 
And on this as well asother initiatives 
for private broadcasting, SABC' i re­
sistance has gone beyond the original 
political objective of keeping the air­
waves under official control. 

Just 22% of SABC's income comes 
from its 2 million TV licence holders. 
More than 60% of its 1988 income of 
R600-million comes from advertis­
ing. And although M-Nci has drawn 
away just R30-million in advertising 
revenue, according to SABC officials, 
news broadcast rights could both 
destroy SAUC'sadvcrtising base, and 
finally wrest control of the country's 
dominant information media from 
Pretoria's direct control. 

Dominated by the pro-government 
Nasionale group, M-Net might not 
radically transform TV news cover­
age. But once the precedent had been 
set, demands from other quarters for 

Mbdkl: questioned the 
government's control of SABC 

their own licences would be difficult 
to ignore. 

The issue is still awaiting a gov­
ernment decision. But broadcasting 
sources say M-Net is quietly shelving 
its plans for a TV news service -
possibly because of the prohibitive 
cost of generating I V news, but equally 
possibly as part of a government 
compromise which wi l l give M-Nct 
its second channel, but without a news 
slot. 

At least one of the independent 
radio stations has extracted a similar 
deal. Although no official announce­
ment has been made. Radio 702 is 
about to supplement its existing 
medium wave channel - less acces­
sible than on the FM frequencies so 
far monopolised by SABC - with an 
FM stereo channel. This wil l greatly 
boost its attractiveness to advertisers, 
but it wi l l also be broadcast without 
medium wave 702's increasingly 
assertive news programmes. 

A second process of de facto pri va-
tisation has been underway virtually 
since the launch of SABCTV in 1976. 

This has involved tendering out 
documentary and drama production 
to private film companies, in tcrmsof 
an SABC-dcfincd mechanism which 
effectively excludes all but a handful 
of the couniry'sdominant private pro­
ducers. 

This preference given to the major 
producers, known derisively as 'the 
Breeder Five', is similar to the proc­
ess of preferential government print­
ing contracts - for telephone directo­
ries and other large government or­
ders - by which Pretoria has, over the 
past four decades, guaranteed the 
profitability and survival of the two 
main pro-govemment newspaper 
groups. 

Disgruntled private producers say 
the SABC system has recently been 
formalised, with single-programme 
tenders now replaced by long-term, 
multi-programme contracts. This ef­
fectively means that, with the excep-
t ion of sport and news, there is little of 
SABC's locally-produced content not 
in private hands. 

Whoever inherits SABC wi l l thus 
be both contractually locked into a 
system which denies it direct control 
of what it broadcasts, and - even i f it 
chose to break that tie-in - without the 
physical resources to produce alter­
natives. 

Thus the ANC's concern that the 
question be addressed - and urgently. 

WIP 66 * Page W 


