
Introductory essay: 
 

Contact 
 
 
On 8 February 1958 Patrick Duncan, son of the former Governor-General of South Africa, and his 
wife Cynthia launched Contact, a fortnightly news magazine in support of the Liberal Party of South 
Africa.  The name had been used by Liberal Party for an internal party journal, then renamed Liberal 
Opinion. The Duncans set up Selemela Publications as proprietors and appointed a board of 
directors, all of them Liberals - they included Alan Paton. Jordan Ngubane and Walter Stanford MP - 
and engaged George Clay as editor, though he was in line for a possible appointment as Africa 
correspondent of the London Observer. Eulalie Stott set up the administration in Cape Town and 
Contact appeared in good professional style in time for the 1958 General Election in which the 
Liberal Party was fielding candidates. Duncan's early hope of broadening Contact's political base 
was lost when both Chief Lutuli, President of the ANC, and Professor Z.K. Matthews refused 
Selamela directorships. Contact got away to a flying start nevertheless. 
 
All this changed dramatically when the third issue, on 8 March 1958, ran a profile which lavishly 
praised  Piet Beyleveld, Congress  of Democrats (COD) official, Treason Trialist and a candidate for 
a 'Coloured Representative' seat in Parliament (for which Paton and Duncan had both refused 
nomination, on principle). Duncan's anger was at Clay's breach of their agreement that he would 
neither favour nor attack the crypto-Communist COD. An emergency board meeting led to the 
resignation of the directors. Clay left to join the Observer (he was killed by a landmine in the Congo 
a few years later) and Duncan took over as editor, without Clay's paid assistants. Peter Hjul, 
Randolph Vigne, Joe Daniels and later Timothy Holmes, all became board members. 
 
The professionalism of Clay and his staff was lost but was replaced by an exciting populism that 
made Contact a strong rival to the COD-supporting New Age. Contact was alone among South 
African newspapers in reporting African politics almost as comprehensively as the home variety. 
Numbers of sales agents and copies sold north of the Limpopo and in the then South West Africa 
rose steadily and made occasional leaps, such as when the entire Devlin Report, which heralded 
Malawi's independence, was issued as a supplement. South African reports revealed the coming 
storm in the Transkei and followed political trials covered sketchily in the national press. Contact 
had a popular columnist in Lewis Nkosi and ran book and arts pages that added a less political 
readership to the growing sales motivated by the 'wind of change' (Duncan's conversation with 
Harold Macmillan in Cape Town was a scoop of the time). 
 
Always his own man, Duncan gave great offence, with his leading article calling on Chief Lutuli to 
remove the Communist plank in his platform (he was later to serve 22 days in gaol for refusing to 
reveal the source of a report that the underground CPSA had elected a new central committee). His 
support for the ANC's 'Africanists', soon to form the Pan-Africanist Congress, was controversial too 
but gave Contact, and Duncan himself, a trusted role when the PAC launched its 'positive action 
campaign' in March 1960 and in the post-Sharpeville and Langa emergency.  This was Contact's 
finest hour, when the clamp-down on political reporting was defied and Contact was alone in 
covering the PAC campaign  and the emergency. The issue featuring the march of 40,000 African 
protesters into central Cape Town, led by the young student Philip Kgosana, who had been a Contact 
sales agent, broke all sales records. 
 

1 
 



2 
 

A heavy price was paid. Duncan was brought to court but the fine was quickly raised from 
subscribers and from Canon Collins's Christian Aid. Confiscation of copies and legal costs created 
financial problems, staved off by funding from David Astor, editor and proprietor of the Observer. 
Inevitably, in March 1961 came a banning order, under the Suppression of  Communism Act (ironic 
in view of Duncan's sustained attack on Communist since entering public life in the early 1950s). He 
escaped confinement to his home district near Cape Town, drove overnight to Lesotho (where he had 
served as a judicial commissioner) and ran Contact from a house in Maseru.  
 
As Duncan moved closer to the PAC he set up his base in the mountains and allowed his Cape Town 
colleagues to take over Contact, a shrunken, underfunded ghost of its former self. Its advertisers had 
fled but there was still a loyal readership.Vigne and Hjul were banned early in 1963, as were the 
succeeding editors and Contact entered its last phase. 
 
 
 
Randolph Vigne 


