52
THE EMPEROR’S CLOTHES

KEVIN HOLLAND

Formerly at the University of Natal, now at Worcester College, Oxford.

““South Africa has so far achieved internal order with ordinary methods.’’

‘The Times’, 15th June, 1959
““The Government in power has shown a devilish ingenuity in upsetting
the balance of the nation. It has—there can be no doubt about it—
wantonly used unnecessary force’.

‘The Times’, 6th April, 1960
ON Wednesday, 4th May, 1960, Mr. Eric Louw held a press
conference in London. It was attended by 137 journalists,
all of whom were white, but nevertheless more hostile than they
had been when confronted by Bulganin and Kruschev. The
representative of the ‘Daily Worker’ was excluded from South
Africa House. There was nothing else unusual, except that
Mr. Louw had declared his intention of telling the truth about
South Africa, and that he succeeded in increasing the fund of
anger against his Government when everyone had thought this
impossible. This was unusual, because the Minister for External
Affairs said all the things he usually says. His Government would
not relax its policies, which were approved by the great majority
of ‘Bantu’. Those policies were disliked by foreigners because
they were misunderstood, and they were misunderstood because
of reports on South African affairs published in the overseas press.

It may be that attacking the press is Mr. Louw’s favourite
pastime because the press always reports attacks made against it,
and Mr. Louw has a reputation for collecting cuttings in which
his name appears. If Mr Louw were not theoretically the res-
ponsible representative of a Government, this state of affairs
would be tolerated, perhaps even with the mild affection with
which English people regard most oddities and anachronisms.
But Mr. Louw is the representative of a Government, and it is
therefore necessary to examine his accusations.

The charge, in its general form, was made by the South African
Information Service, which falls under the Ministry for External
Affairs. The Annual Report for 1957-1958 observed that

“‘the foremost factor engendering ill-will and even hostility

towards South Affrica (is) the newspaper press, which for years

has been waging a sustained campaign, giving rise among the
broad masses to a blind feeling of blunt aversion and
antagonism.’’



THE EMPEROR’'S CLOTHES 53

This attack was not made on the sensational press, but on “‘what
are regarded as the most reliable newspapers of the Countr‘y".
Seventy-four per cent. of the items sampled by the Information
Service appeared in ‘The Times’ and the ‘Daily Telegraph’. The
conclusions drawn from all this were interesting.

“‘Some three-quarters of the items dealt with ‘negative’ sub-

jects and subjects which, by their nature, create an unfavourable

impression on a British reader: race policy and race relations

(25 per cent.); party politica (11 per cent.); protest

demonstrations (1o per cent.); the Treason Trial (8 per cent.);

passports, censorship, police raids, etc. (8 per cent.).”
It seems, therefore, as if almost every important subject in South
African life is either ‘negative’, or such as to excite indignation
by its very nature. On its own admission, then, the State
Information Office is faced with an impossible task in trying to
present South Africa in a ‘positive’ light. An unconvincing
attempt is made to show that malicious reporting has increased
the unattractiveness of the subjects. The following sentence by
George Clay in ‘The Scotsman’, is cited as an example:

“Mass arrests, followed by mild mass hysteria, have become

a feature of South African life."’
This was written at the time of the 1957 Reef bus boycott, when
some 14,000 people had been arrested ; but since this would make
Clay’s comment appear as the understatement that it is, it is not
mentioned. The case could not be left to rest here, because it
had not yet been made. The Report therefore goes on to make
accusations in language colourtul enough to suggest that it em-
bodies the real reasons why the Information Service has been
unable to impress people with its version of Sunny South Africa.
Criticism of the Union grew as a result of

““the so-called new humanism which has taken root far and

wide as an aftermath of the first world war.

Because it rests, in spite of its wholly human and ideological

origin, on a basis of false and unrealistic values, this phenom-

enon is dangerous . . ."" (p. 4).

““In many countries on all sides of the iron and bamboo curtains

South Africa . . . is abused by the prejudiced and denounced

by the ignorant’ (p. 3).

“There is no panacea against suspicion, hostility and hatred

which have their origin in the neurotic colour-consciousness

(of) the Western World™ (p. 7).
Statements as frank as these are, of course, usually reserved for



54 AFRICA SOUTH

a political rally on the platteland. It is a pity that the publications
of the Information Service are not widely read: they show con-
c]usi\'e[y that it is necessary only to give factual reports on events
in South Africa in order to stir opinion up against them; and
this, of course, makes nonsense of the charge Mr. Louw lays
against the press.

A careful study of the British press during the past year bears
this out. From June onwards, South Africa gained increasing
attention. In June itself, the first of the Saracens arrived in
time to witness the resentment of African women reach boiling
point over police raids on their liquor supplies, the municipal
beer-hall monopoly, the demolition of their homes, and, above
all, the extension of the pass-book system to them. All papers
Lalrwd pictures of the police LUI'I(JU{,tlI'IE; their celebrated baton
charges against the women, many of whom had babies on their
backs. Comment would hau been mpelﬂuous but in any case,
there were few examples of ‘sensational’ reportage, and even
in these, it was the technical layout, rather than the writing,
that was adventurous. There was very close agreement between
the news published in British papers and that which appeared
in the South African press. (The Emergency had not yet been
declared.) Soberaccounts giving the backgmund to the women’s
grievances were published in the serious Sunday papers.

An event which was widely publicised, and which earned the
strongest comment, was the abortive attempt to banish Mrs.
Mafekeng, though the banishment of Mr. Mnyanda from Durban
at the same time passed unnoticed.  The ‘Daily Mail’ was alone
in splashing across its front page the start of the Paarl demonstra-
tions against the banishment. ‘The Spectator’ published an article
by the editor of “Africa South’ on the farms to which people were
|)an1~.h{,d This provoked from South Africa House a letter in
defence of the action against Mrs. Mah,l\&,né—but this rare
riposte was full of non-sequiturs and irrelevancies. Itnevertheless
stimulated a pasqlonate denunciation of its writer by Ber nard
Levin (née ‘Taper’ ‘The Spectator’), who L,ompaled the task
of a South African apologlst to that of the steward emplnyed by
a greyhound stadium to follow the dogs about collecting their
droppings.t This, in turn, was pronounced by ‘The Times' to be
abusing the pr I\l]L.gL‘. of criticism enjoyed by the press.?

The conduct of *The Times’ during the past year deserves a

' November 13, 1959.
* November 26, 1959.



THE EMPEROR’'S CLOTHES 55

study on its own, as the quotations heading this article indicate.
It alternated its editorial statements between forthright criticisms
of the South African regime, and criticism of fellow critics. On
August sth it dealt with the Treason Trial, suggesting that Mr.
Louw might try explaining in what way the Trial was compatible
with the British sense of justice. Untll he could do that, he
should not make rash assumptions as to why British people were
critical of South Africa. Later in the year, it condemned the
boycott of South African goods, and declarcd that Labour M.P.s
who supported it were gu;]t» of “‘the height of irresponsibility”
Supporting its argument against the boycott by an appeal to the
authority of Walter Stanford, a then Liberal Native Representa-
tive in the South African Parliament, it omitted to mention that
Stanford’s attitude had been repudiated in a letter to “The Times’
written by the Chairman of the South African Liberal Party. This
year, however, it gave prominence in a news report to the
Boycott Committee’s pre-campaign national conference. When
the news of Sharpeville came t]]rough it published an editorial
which was strongly critical of the South African Government;
but the next day it turned to attack Labour politicians a]ong with
people who were involved in demonstrations outside South Africa
House. Hardly had it done this when it took the unusual step
of publlshln&a footnote to a letter in its cor respondence columns,
cxplalnmg that its criticism of demonstrators should not be taken
to mean that it had any sympathy with the Nationalists. Pre-
sumably feeling that this was not enough, it followed almost
immediately with another editorial, more sharply critical of the
South African Government than any it had published in the past.
No one can now doubt where it stands, for it has gone so far as
to state that Verwoerd cannot continue to assert that his Govern-
ment is not responsible for the turmoil in the Union without
at the same time knowing that he is lying.

Comment as outspoken as this in the responsible press was
inconceivable before Sharpevi]le was hurled onto the front pages
of the world press in some of the grimmest pictures | have ever
seen. The effect of the pictures themselves was to shock people
into an awareness that the authorities in the Union really were
as brutal as critics had maintained. Sharpeville changed more
than the Union. Before it, the ‘Sunday Times’ felt able to publish
Montgomery’s eccentric survey of the Union, which succeeded
only in decreasing still further the number of the Field-Marshal’s
admirers. After it, however, came Dame Rebecca West's serial,



LY. AFRICA SOUTH

which showed considerable insight into the situation in South
Africa, and which turned rather sour only in the final installment.
Whereas beforehand the liberal movement in the Union had had
sympathetic attention malnl) from ‘The Guardian’, the ‘Daily
Herald’, the ‘News Chronicle’, ‘The Observer’, ‘The Spectator’, the
‘New S.‘:a:esman'. ‘Reynolds News' and, snippet-wise, from the
‘Daily Worker’, un])r the ‘Daily Ewprcss and Mo%elcvq * Action’
now have anything kind to say of the Nationalists ; but as nobody
with any intelligence treats the political views of these two with
any seriousness, they may be tranquilly dismissed.

Why should Shar peville have brought about this Lhange’ The
plln(:lpal reason is that public attention in Britain was already
directed towards South Africa when the murders were com-
mitted. Two things in particular were responsible for this: the
boycott movement and Macmillan’s visit to the Union. The
boycott movement had effectively publicised the fact that the
liberation movement in South Africa was confronted with such
formidable difficulties that it could not achieve its aims without
tangible support from people in other countries. What happened
at, and after, Sharpeville underlined this point. Macmillan’s
speech in Capetown, with its hint that Britain would no longer
be able to support South Africa at the United Nations, gave
people in this country a direct political interest in the Union.

The immediate outcome of the present tragedy is the un-
precedented interest now being shown by British people in
South African affairs. The extent of this interest was summed up
by the ‘News Chronicle’ when, on the day following the Chancellor
of the Exchequer’s last budget, it drew certain conclusions from
a Gallup Poll, the results of which had just become public.
This poll, it observed,

“proves the public is taking an unparalleled interested in the

crimes in the Union. After Sharpeville, 99 per cent. of the

public were aware of events in South Africa. For foreign news
this ﬁgure is unique. On no important question have the

‘don’t knows’ previously sunk to a fractional six per cent.

Four people out of five can now state categorically that they

find the South African Government’s policy to be wrong.”

The press matched this interest by paying unprecedented
attention to South Africa. Throughout the siege of Langa, all
the London evening papers printed special bill-boards headed
‘SOUTH AFRICA—LATEST’, with a space underneath for the
headlines to be scrawled in. Neither the Budget nor the talks



THE EMPEROR’'S CLOTHES 57

at Camp David could drive the news off the main news pages
of the national press. Even the provincial papers gave promi-
nence to the near-revolution. The result is that ordinary people,

not only in Britain, now know a great deal about South Afri ica;

and ordinary men’s feelings of disgust against the Umons
practices and policies increase in direct proportion to their
knowledge of them.

Less than two years ago, the South African Information Service,
after its round-up of the press, toasted itself with this prospect
for the future:

“There are, however, indications that more sophisticated

opinion is reacting in our favour against the incessant noise

being made by our ‘liberal’ detractors.”’

It spared itself the embarrassment of naming this opinion, which
is not surprising in view of the fact that it would have to be more
sophisticated than that of Sir Compton Mackenzie, Lord
(Bertrand) Russell, Henry Moore, Pastor Niemdller, Dame Rose
Macaulay, Sir Arnold Toynbee, and Laurens van der Post, who
are among the many eminent people usually branded by the
Service as ‘‘agencies of poison”’. The Service is now in the
unenviable position of having emptied its armoury in order to
commit suicide long before the full strength of its enemy was
known. The simple truth is this: no analogou'i survey of the
British press durlng the past year would reveal even a fraction
of the 25 per cent. of items *‘favourable to South Africa’” which
were available less than three years ago to the research team in
Trafalgar Square.

Increased knowledge of South African affairs was what made
Mr. Louw’s press conference seem so incredible. He answered
questions bland]y, as if the reign of terror conducted by his
Government was in his opinion a quiet domestic affair. If South
Africa’s Minister for External Affairs thinks that the kil]ing
of more than seventy people and the arrest of a further 20,000
does not warrant every inch of space used in covering it, he has
yet to do the homework he invariably accuses journalists of
neglecting. Louw is more than a clich¢; he has become a
description.





