
24 

MWASA - trying to set the deadlines 

Media Study Group 

The defeat of the recent national strike by members of the Media Workers' 
Association of South Africa (Mwasa) has valuable lessons for all labour-based 
organisations in this country. 

Although it has been argued that Mwasa was the actual victor in the two-month 
struggle, at best it achieved no more than a moral victory: the Union is in a far 
weaker position than at the start of the strike, its leading activists (in the Transvaal 
and Natal) have been banned, and the country's two biggest black newspapers 
have been refused re-registration. In this article we have attempted to do no more 
than examine the problems arising from Mwasa's tactical and ideological positions 
during the strike. 

We have distinguished between the strike by Cape Herald Mwasa members and 
workers, and the resultant national strike by Mwasa members. We have done this 
because the tactics adopted were markedly different, although the two strikes 
were seen by many as one and the same. 

On the eve of the Herald strike on October 24, 1980, Mwasa, journalists and 
media workers generally were in a far stronger position in relation to their bosses 
than they had been for years. 
• Two months previously, media workers at Post had won substantial pay im­

provements for journalists and non-journalists alike, after a week-long strixe. 
Management was moving, however reluctantly, towards formal recognition of 
Mwasa on the Union's terms. This victory and the decision to transform from 
the black-journalists-only Wasa into the industry-wide Mwasa had sparked 
substantial support and interest from journalists and non-journalists in the media 
industry. 
In addition, the Union felt confident enough of its strength to plan a conference 
in June (this year) of all unions organising black employees in the media indus­
try, with a view to forming an umbrella union. 

• The non-racial Southern African Society of Journalists had recently won sub­
stantial salary improvements for journalists in an arbitration that also enforced, 
for the first time, mandatory, across-the-board increases. The SASJ also success­
fully eliminated, through the arbitration, formal racial alscrimination in job 
gradings for journalists. Since the arbitration, membership of the SASJ had 
increased and, for the first time, white journalists began to recognise their 
bargaining power. 



25 

• In April, 1980, Allied Publishing, the distribution wing of Argus and SA Asso­
ciated Newspapers, granted formal recognition to the Commercial, Catering 
and Allied Workers' Union of South Africa (CCAWUSA) in response to threats 
of strike action by Allied workers (drivers and newspaper sellers). At the same 
time, it granted wage increases of between 30 and 60 percent to all workers. 
With these successes as a background, representatives of workers at the Cape 

Herald set out demands for increased pay, on a scale similar to that achieved in 
August at Post, for journalists and non-journalists, and improved working con­
ditions - an end to unpaid overtime etc. When these conditions were not met by 
the October 24 deadline, the Herald employees went out on strike in support of 
their demands, adding a third: that strikers should be paid for the duration of their 
strike. Within a week, the Herald strikers had been joined in a solidarity strike by 
Mwasa members throughout the country, while Argus managing director Hal 
Miller said he would not discuss the demands until the strikers were back at work. 

Community support in the Western Cape seemed assured for the Herald strikers. 
The Western Cape Traders' Association asked its members not to stock the Herald 
or advertise in it. Within two weeks, Herald management - and the management 
of die Argus Company, which owns the Herald - agreed to meet the strikers. 
After lengthy negotiations, management agreed to meet the strikers' demands on 
pay (and in some cases to improve on the strikers' pay demands). They refused 
however to meet the demand for pay during the strike. But with their major de­
mands more than satisfied, the Herald journalists and workers were willing to return 
to work. 

In the meantime, Mwasa's national leadership, dominated by Johannesburg-
based journalists, had added their own strike demands in addition to the demand 
that die Herald strike be resolved to the Cape strikers' satisfaction-, Mwasa called 
for payment of all strikers, including the solidarity strikers, and a national recog­
nition agreement between Mwasa and the employers. This placed the Herald strikers 
in an extremely difficult position. If they went back after winning a major labour 
victory, they would be accused — as they were — of strike-breaking in their own 
strike. 

Despite this, the Herald strikers returned to work, recognising that to continue 
striking after their victory would have fragmented their unity (non-journalist 
strikers were keen to return once they had won their pay demands). 

As Herald strikers wrote in Grassroots (December, 1980) after their return: 
"The Herald . . . learnt that to prolong a strike after winning the major pay victory, 
posed certain problems. To go for total victory was unrealistic, the continuing of 
the strike led to unity breaking down." 

In the Eastern Cape, in line with the original Mwasa solidarity decision to strike 
until the Herald strikers' demands were met to their own satisfaction, Mwasa 
strikers returned to work a week later. In doing so they achieved their own minor 
victory: they had set a demand - the resolution of the Herald strike - and with 



26 

the achievement of that demand they returned to work on their own terms. 
The rest of the Union, however, continued its strike, but now in persuance of 

its own demands. 
These demands, for national recognition of Mwasa and pay while on strike for 

all strikers, including the sympathy strikers, remained the central issues throughout 
the remaining six weeks of the strike (although the entire episode was further 
complicated by the firing or suspension of all striking journalists, a move which 
forced the Herald and Eastern, Cape branches out on strike again; this time in 
sympathy with the sympathy strikers). 

These demands and, more particularly, the methods adopted by Mwasa in its 
attempt to enforce them, demonstrate clearly why the strike failed (and the in­
correctness of Mwasa's ideology and the shortcomings of its tactics). 

There were clear indications before the strike that managements of the various 
newspapers were prepared to negotiate with Mwasa. During the wage negotiations 
between the SASJ and managements before the SASJ's arbitration victory, manage­
ments had agreed to Mwasa taking half the journalists' seats in the joint journalists-
management conciliation board. 

In addition, Post management had agreed to discuss the negotiation process 
with Mwasa after the August Post strike. 

The Herald strikers' victory finally demonstrated that management would 
negotiate with the Union. 

Although on the face of it, national recognition was the most important of the 
sympathy strikers' demands, it was in fact practically a non-issue. 

It was against the remaining demand, that of pay while on strike, that manage­
ment fought hardest. Mwasa argued that management stubbornness had forced 
its members out on strike, therefore the managements, not the strikers should 
pay for the lost time. 

There is no question that Mwasa was right: management intransigence over 
the Herald journalists' and workers' pay had forced employees out on strike 10 
achieve their demands. But the same holds true for all strikes — workers down 
tools because it is the only way they can force their bosses to take heed of their 
grievances. Strikes are won or lost with the resolution of those grievances. Acknow­
ledgement by the bosses - in the form of pay for lost time — that they were 
wrong to have created the grievances may be emotionally soothing, but has little 
to do with victory in the strike. Yet Mwasa stayed out for six weeks on the basis 
of one non-negotiable demand; that newspaper managements do just that. And 
having made this a non-negotiable demand, Mwasa turned a substantial fictory 
into a resounding defeat in which its members had to return to their desks, with 
their "non-negotiable" unmet. 

Mwasa used the "non-negotiable" paid-strike issue as a test of its strength in 
the newspapers, and of the community support it could generate against the news­
papers. To have won, as Mwasa leadership in the Transvaal clearly believed inevit-



27 

able - waverers among its members were again and again assured that "victory 
is certain" — would have dramatically strengthened Mwasa's bargaining power in 
the achievement of its main aim: increased control of the media. But it massively 
overplayed its hand: its 200-odd members were able to hurt newspaper profits 
only at Post. Extra editions continued to appear, often with the support of trade 
unions and community organisations which Mwasa had considered as allies. And 
because of the contradictions inherent in supporting a boycott of the very medium 
many organisations relied on to popularise and generate support for their struggles, 
Mwasa's newspaper boycott/news blackout call in the black communities met at 
best with reluctant support, and at worst with active opposition (see below). 

With its black consciousness, racial interpretation of the struggle in South 
Africa, Mwasa saw itself as an integral part of a hetrogenuous black community 
with the same aspirations and interests. As the logical mouthpiece of this com­
munity, it saw its struggle as one for greater participation in editorial decision­
making processes and for affirmative action in black journalistic employment. 
It also sought to promote greater participation by this community - "the people" 
- in the struggle for one of South Africa's ideological apparatuses, the press. 

Because it saw itself as struggling on behalf of the community, Mwasa expected 
immediate and automatic support from this community after it made the call for 
a newspaper boycott/news blackout. The failure of these calls to generate the 
expected support — which would have seriously damaged the press, reliant as it is 
on high readership figures for advertising sales — came from Mwasa's failure to 
recognise that community boycotts need to have clearly-defined, achievable aims, 
and need to be rooted in the daily realities of the communities. 

As a result, Mwasa was faced with the problem of attempting to popularise 
what was essentially a struggle over a moral principle, strike pay. 

In addition, Mwasa's call for a boycott placed trade unions and community 
organisations in the dilemma of having to act against their own interests to support 
the boycott. To go against Mwasa's call would be to open themselves up to being 
labelled strike-breakers — as they were. But to back the boycott would mean 
cutting off their access to the media, on which many relied to popularise and 
generate support for their own struggles. 

To have supported the boycott would have meant, to some extent, suspending 
their own struggles until Mwasa had won its battle. And such a sacrifice on behalf 
of a financially more privileged group would have been a bitter pill for many. 
The result was that during the strike, when organisations did make public state­
ments in support of Mwasa - and many did not - they, for the most part, signifi­
cantly failed to mention their attitude to the boycott. Examples of this were 
Cosas and the SA Allied Workers' Union. 

SAAWU, in addition, publically criticised Mwasa's racial exclusivity, as did the 
Natal Indian Congress - which, along with the SA Council of Sport, publically 
opposed a media boycott or news blackout. 



28 

Besides being generally detrimental to community and working-class struggles, 
Mwasa's call for a blackout was self-destructive. Without the organisational frame­
work or community base to publicise its call, and because Mwasa itself was boy­
cotting the media - with the exception of the foreign press, The Voice and Bup-
hutatswana's Channel 702 - the Union was in the contradictory position of 
being able to spread its call only with the widespread publicity the "boycotted" 
media could have given it. 

One exception to this was in the areas surrounding Pietersburg, where Azapo 
(Mwasa's only unconditional supporter) has a strong, well-organised community 
base and was able, without the media to popularise the boycott/blackout call. 

The result was that, although Post was closed, its opposition publications, 
particularly the Rand Daily Mail and Soweto News picked up circulation. Post 
was also adversely affected financially through its loss in advertising. But with 
SAAN (owners of the RDM and Soweto News) and Argus having extensive joint 
holdings and a virtual monopoly of the English-language press, the closure of 
Post therefore had little effect. 

Earlier examples of the potential success of similar boycott strategies are the 
boycotts generated by strikes in the Cape meat industry and at Fattis and Monis 
in Cape Town. These two groups of workers and their unions were able successfully 
to challenge their employers' oppressive and exploitative labour practices with the 
help of extensive community support. But this was only possible with the establish­
ment of broadly-based support groups in the major centres, which (rather than 
assume, as Mwasa did, that spontaneous support would come from a supposedly 
heterogenuous black community ot common interest) worked energetically to 
popularise the boycott calls and to mobilise community support around them. 

Mwasa's BC philosophy also led it to actively reject the support of its most 
logical allies - other journalists of whatever race. In the initial stages of the national 
strike, SASJ chapels (local union branches) throughout the country expressed 
strong support for the strikers, many of them agreeing to refuse to participate 
in the production of extra editions. Some organised financial backing for the 
strikers. 

But, particularly in the Transvaal, with the active rejection by Mwasa of any 
"white" solidarity or assistance, much of this solidarity collapsed, and progressive 
journalists in the SASJ lost much of the ground they have gained in the Union 
over the past two years. 

The SASJ has always been ambivilant towards Mwasa and its predecessors, 
Wasa and the banned Union of Black Journalists, all of which adopted a militant 
BC philosophy. But with a change of leadership in 1979, progressive white journa­
lists were able to establish a cordial working relationship with black journalists. 

Despite strong conservative opposition, within the Union, the SASJ managed 
to gain sufficient support for its pro-Mwasa position to enable it to offer half its 
seats in the 1979 concilliation board (see above) to Mwasa, despite the fact that 



29 

the SASJ represent 700 journalists, compared to Mwasa's 200 (at that time). 
With Mwasa's extremely hostile response to SASJ solidarity during the strike, 

the initiative was lost to conservatives in the organisation. Despite this, 15 white 
journalists in Johannesburg actually took part in a one-day solidarity strike and 
— like their black fellow-strikers — were suspended. 

In summary then, Mwasa lost its strike for these reasons: 
• It attempted to develop a short-term pay strike (at the Herald) into a national 

campaign in support of long-term demands. 
• It failed to recognise that these long-term demands were unachievable at this 

stage, but declared that its members would not return to work until these 
demands were met. 

• By viewing an industrial dispute in purely racial terms, it actively excluded 
potential allies. 

• It failed to recognise the contradictions inherent in attempting to mobilise 
community support around its particular demands, with the result that its 
boycott/blackout call met with little support. 

In addition, Mwasa erred in its failure to recognise that expanding the Herald 
strike into a national strike over broader issues would attract the wrath not only 
of management, but also of the state. 

The Union did not recognise that in attempting to stop the production and 
sale of newspapers, they were not merely trying to stop the sale and production 
of a commodity, but of a commodity which served the dual purpose of generating 
profit and of perpetuating the dominant ideology in South Africa. 

Newspapers in capitalist society which aim at commercial success — through 
advertising revenue, as is the case with all South African newspapers — must support 
the economic status quo, or risk self-destruction. Any attempt to subvert this 
support would clearly attract the attention of a state apperatus traditionally highly 
sensitive about the role of the media. 

Although Post's survival was possibly in doubt anyway, it is not without signi­
ficance that the actions of the state and the Argus bosses, intentionally or otherwise, 
had the joint effect — through bannings, dismissals and the relocation of staff at 
Post, now Sowetan, - of severely weakening the Union and of ensuring a far tamer 
newspaper. 


