rather than delving into their policies and
activities - should | accuse Anglo American
of having seriously damaged the informa-
tion channels?

The answer again is relatively simple.
Anglo - not the government - killed the
Rand Daily Mail, the morning daily in
Johannesburg which operated within the
country’s political and economic heartland.
It dosed the one paper that was the catalyst
for the country’s press information systems.

It is not generally known that the Rand
Duaily Mail fed more information to its sister
moming papers around the country - Cape
Times, Natal Mercury, Eastern Province Herald,
Daily Dispatch - and to the national news
agency, the SA Press Association, than any
other newspaper in the country. It was pored
over by countless local journalists and for-
eign correspondents as an ideas and infor-
mation base for their day’'s work. And,
among the most avid of those professional
readers were the reporters and news desks
of Beeld and the other Afrikaans newspapers
and, of course, the news desks of the SABC.

The effect on South Africa was similar to
what would happen in America if the New
York Times or the Washington Post were
closed.

‘No matter who was to
blame, the catalyst had
gone out of SA journalism’

People now talk of the poor quality of
their newspapers. But outwardly nothing
has changed; indeed, since 2 February 1990,
information is more freely available, The
Mail was closed ostensibly because it was
losing money. A few months after its closure
a senior director of Anglo American admit-
ted that it had been a mistake and that the

PUBLIC INFORMATION

What remains of the press today is unsat-
isfactory. It is too specialist to do the job:
Business Day, as its name suggests, empha-
sises business and pays limited attention to
political and tssues. The NP sup-
porting Citizen is unlikely to be critical of the
party and in any case survives on a diet of
the Sapa and handouts. The moming edibon
of The Star is a morning version of an
evening paper with little reflective handling
of the news. The Sowetan is an early deadline
black paper with limited news of signifi-
cance.

Evening papers cannot do this job; they
have to ride with the news as it breaks and
try to assess it later when its impact has been
overlaid by the next day’s events. | think The
Star tries, but its format and time slot in pub-
lishing are against it.

here are few reporters probing the pos-

sibilities raised by transition. Though

censorship does not directly impinge
on this area, the culture created by long
years of repression and harassment of jour-
nalists have blunted these ideas.

This culture includes respecting authority
s0 that when political bosses say something
it is given prominence and, worse, | suspect
that it is believed all too readily.

Critical faculties are not being exercised in
assessing what the politicians are saying. Too
much is accepted at face value. And when it
comes from the security establishment the
information is frequently regarded as sacro-
sanct.

Certainly, that is the attitude of the state-
controlled SATV and radio services which
are back to their old tricks of looking after
the interests of the party. There was a short
period when the SABC floundered around
not sure of the direction it should take, but
that period has gone. The opposition-bash-

ing programmes are back again. If ever then
was a case for the SABC to be dismembereg
so that greater variety could be introduced,
now is the time.

n a sense, all this was predictable. We have
a government that started out on a constj-

tutional negotiation process but rapidly
turned it into an election campaign where it
devotes its energies to scoring points off
opponents.

It is not in the business of informing peo-
ple so that they can make up their minds
about their future. It is issuing information
selectively and with an emphasis intended 1o
get people to side and vote for it.

Public thinking has been conditioned by
the country’s long enslavement to thoughi
constriction through censorship and the
many other constraints brought about by
compulsion to adhere to doctrine and this, of
course, includes a t to conform to
the dogmas of the liberation movements

We have a long way to go. In terms of
press [reedom this country has not yet
returned to the basic standards that applied
in 1948 when the present government came
to power. And it is worth recollecting that in
those days, the media in this country had
much the same degree of freedom as that
which existed in Britain then.

Here is the prescription. | see little flexibil-
ity on the part of government. It has before it
the list of media and other laws that the law
commissioners have proposed should be
scrapped or amended to conform to the bill
of rights which they have drafted. The
Media Council’s list of recommendations,
which duplicate some of the law commis-
sioners’ proposals, have also been handed o
the Home Affairs Minister, Eugene Louw,
but so far nothing has happened except a
few vague promises.

This is hardly the

paper should have
survived. Its ills, he
stated, had been per-
ceived as due to edi-
torial incompetence,
but it was found that

e Centre for Cultural and Media

Looking for broadcasting alternatives

future of broadcasting in the country. The

background for a
country embarking
on the most impor-
tant decisions of 1ts

the problem lay with
management.

No matter who
was to blame, the cat-
alyst had gone out of
South African jour-
nalism. The Mail may
have been hated by
many, but it could not
be ignored and its
readership showed il
was read by English
and Afrikaner, by
blacks, coloureds and
Asians.

10

Studies (CCMS) at the University of
Natal has established a broad-based work-
ing group to examine questions relating to
broadcasting, deregulation, privatisation
and future telecommunications policy in
South Africa.

The group invites co-operation between
academics in making information avail-
able swiftly to the public on the choices
facing South Africa with regard to broad-
casting and electronic media.

According to CCMS director Keyan
Tomaselli the urgency of the exercise is
motivated by the imminent report of the
government-appointed task group on the

task group reports to the cabinet at the
end of July.

The CCMS group is interdisciplinary,
with student and staff representation
drawn from the ranks of media specialists
in cultural studies, education, sociology,
business administration, electronic engi-
neering, development studies, telecommu-
nications research and drama studies, The
group will co-operate with other organisa-
tions like the Film and Allied Workers
Organisation and Campaign for an Open
Media which are calling for the develop-
ment of open, accessible and democratic
media structures. d

life. But the govern-
ment sees nothing
odd in this situation
And - perhaps the
most frightening
aspect — neither do
the people in the
street. 4

Raymond Louw s a
former editor of the
Rand Daily Mail and
publisher

and editor of Soufhern

Africa Report.



